ДЕКІЛЬКА ПРАВИЛ СЦЕНАРНОЇ ТВОРЧОСТІ

/Files/images/smayli/1.jpeg

Важливою складовою у діяльності бібліотеки є організація та проведення різноманітних масових заходів щодо просвіти та дозвілля. У ролі сценаристів здебільшого виступають самі бібліотекарі. Знати правила сценарної творчості, враховувати та додержуватись їх означає працювати грамотно і професійно.

Сценарій – це підібрана літературно – режисерська розробка змісту театралізованого святкового дійства. Зазвичай сценарій в суворій послідовності викладає все, що буде проходити на заході, розкриває тему, показує переходи від однієї частини дії до іншої, наводиться орієнтовний напрямок усіх імпровізаційних виступів та інших акцій. У сценарій вводиться художні твори, які будуть використані, чи уривки з них; у ньому передбачаються засоби активізації учасників, планується оформлення та спеціальне обладнання приміщення.

Типологічний ряд сценаріїв

/Files/images/smayli/2.jpeg

Різновиди сценаріїв театралізованих масових заходів:

• оригінальні – створені автором або авторським гуртом;
• збірні, або компілятивні – складаються з фрагментів інших творів чи створені за запозиченою схемою, інколи навіть – із фрагментів уже готових чужих сценаріїв.
• тематичні – такі, в яких функції єдиного конструктивного елементу, що зв’язує всі частини та деталі сценарію виконує наскрізна тема;
• cюжетні – побудовані за звичайним сюжетом. До найпоширеніших варіантів належать новорічні ялинкові свята, “капусники”, естрадні огляди тощо;
• перелічувальні – такі, в яких вказується все, що промовляють персонажі, але майже відсутні авторські ремарки. Це, як правило, слабкі, непрофесійні твори.
• описові – такі, в яких події ретельно описується автором, який немовби бачить все, що коїться на сцені, очима глядача.
Описові сценарії зустрічаються в досвідчених та літературно обдарованих авторів.
• типові або каркасні – такі, в структурі яких передбачені особливі місця (“кишені”) для введення якогось конкретного місцевого матеріалу (прізвища, цифри, факти), що стосується безпосередньо певної аудиторії.

/Files/images/smayli/3.jpg

Етапи роботи над сценарієм
Найкращий, найдоцільніший варіант послідовності головних етапів роботи над сценарієм:
• складання сценарного плану;
• збирання сценарного матеріалу;
• оформлення творчої заявки на сценарій;
• створення чернетки сценарію
• створення кінцевого варіанту сценарію.

Сценарний матеріал
Сценарний матеріал найчастіше складеться з таких елементів:
• прозових та віршованих творів різних жанрів та тематичних напрямків одного або різних авторів, цілком та у фрагментах;
• музичних творів різних жанрів та напрямків, одного або різних авторів, цілком та у фрагментах;
• документальних текстів будь-якої спрямованості, цілком та у фрагментах;
• репродукцій творів образотворчого мистецтва;
• кіноматеріалів, переважно фрагментів художніх, документальних та науково-популярних фільмів;
• концертних номерів різних жанрів та тематичних напрямків, одного або кількох виконавців;
• пам’яток матеріальної культури минулого та сучасності або зображення у будь-якій техніці;
• сценічного світла та звуку в усіх можливих варіантах.

/Files/images/smayli/4.jpg

Збирання сценарного матеріалу
Краще всього збирати сценарний матеріал на каталожних картках. На кожну картку записується лише один факт, одне прізвище, одна дата або бібліографічні відомості про одне видання. Взагалі запис робиться про щось одне.

Творча заявка на сценарій – це коротенький виклад загального сценарного задуму, стислий переказ змісту майбутнього сценарію в оповідній формі. Заявка є важливою для укладання договорів із замовниками або для обговорення на раді при директорові чи з колегами. З часом вона стає базою для подальшої роботи, для формування загального задуму літературного твору.

/Files/images/smayli/6.jpeg

Ведучі та їхнє місце у сценарії масового заходу
Ведучі належать до так званих наскрізних персонажів (які продовжують діяти від початку до кінця вистави). Вони сплітають у єдине ціле окремі епізоди та елементи сценарію. Їх прямою справою є коментарі, переходи, пісні тощо. Від ведучих повною мірою залежить успіх чи неуспіх майбутнього видовища. Кількість ведучих повинна бути логічною та чітко визначеною. Традиційна пара ведучих – Він та Вона – пасує не кожному сценарію. У тексті сценарію не має бути якихось спеціальних пояснень щодо кількості ведучих. Вони повинні випливати з драматургічного задуму, дат, фактів, логіки.
Працюючи над розробкою сценарію потрібно продумати кожний момент.
Необхідно вказати наочне оформлення, його зміст, кількість. Наприклад: портрети, вказати прізвища й ініціали; надувні кульки, букети квітів тощо; музичне оформлення передбачає перелік музичних творів та зазначення їх авторів; окремо вказати різного роду реквізит та аксесуари для проведення ігор та конкурсів.

/Files/images/smayli/7.jpg

Сценарій ходу заходу викладається детально в такій послідовності:
· вступ ( визначається актуальність теми, мотивується діяльність),
· основна частина ( її зміст спрямований на реалізацію визначених педагогічних завдань, передбачає залучення учнів до різних видів діяльності), - заключна частина (підведення підсумків).
У ході сценарію слід виділити всі види роботи ( розповідь, інтерв’ю, демонстрація, гра, бесіда, прослуховування музичних творів ) й детально їх описати. Якщо виконується пісня, вірш чи прозовий твір – слід подати їх повний текст. Якщо проводиться гра – потрібно вказати завдання її учасникам, правила та умови гри.
Важливим кроком під час роботи над сценарієм може бути залучення до роботи учнів, для того, щоб вони відчули свою значимість у суспільному житті закладу, проявляли та розвивали свої творчі здібності. Ідеї подані учнями не потрібно піддавати відразу критиці, а відшукати спільну думку, заохотити учнів для подальшої роботи, адже це є один із етапів виховної роботи. В учнів, які приймають активну участь в такій роботі, будуть розвиватися здібності аналізувати різноманітні заходи не лише за зовнішньою оболонкою, але й вдумуватися в суть заходу. Вдало розроблений сценарій – це зацікавленість в роботі як учасників, так і глядачів, враховуючи вікові особливості учнів, їх інтереси.

/Files/images/smayli/8.jpg

Висновки
Вірно продуманий та написаний сценарій слугує основним завдатком вдалого проведення заходу, тому з технологією написання сценарію потрібно ретельно ознайомитися організатору для вдалого втілення заходу. Кожен бібліотекар повинен бути також організатором, тому залучення до цієї справи учнівської молоді дуже важливий фактор навчально–виховної роботи. Організатор допомагає учням відчути і зрозуміти специфіку акторської і режисерської творчості; навчати працювати учнів з музичним та поетичним матеріалом, поєднувати поезію, прозу, музику, пластику, звук, в єдине ціле. Під час такої роботи розширюється кругозір учнів у різних видах мистецтва.

Джерело: http://lutsk-nvk22-biblioteka.edukit.volyn.ua/

.

ЗАГОТОВКИ ДО СЦЕНАРІЮ:

ФІЛОСОФСЬКІ КАЗКИ

БО ТО БЕЗСМЕРТЯ - МОВА!

А СЛОВО, НАЧЕ КОРОГВА...

НА БІЛИХ КРИЛАХ РУШНИКІВ

Кiлькiсть переглядiв: 3525

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.