/Files/images/bukvi/анти.png

Ніде правди діти: сучасна дітвора читає все менше сама, а зовсім маленьким майже не читають їхні батьки.Цей факт підтверджується численними моніторинговими дослідженнями.

Близько половини опитаних дітей – уявіть! – узагалі немають улюбленого героя (у тому класичному розумінні, яким він має бути). Зазвичай улюблені літературні герої старших дошкільників і молодших школярів – це дійові особи зарубіжних, далеко не найкращих мультфільмів. Деякі дітлахи навітьу шестирічному віці улюбленим персонажем називають Колобка, хоча з цією казкою вони познайомилися у два-три роки. Тобто дійових осіб оповідань та казок, призначених для їхнього віку, майже не називають. Та й пояснюючи, чому літературний герой їм подобається,вони часто називають не риси характеру, добрі (сміливі, благородні) вчинки, а згадують ознаки зовнішньої привабливості. Пояснення хлопчиків і дівчат звучать так: «красивий», «хороший, «добрий».

Зрештою, скільки можна казати та скаржитися:«Дітвора не читає! Її книжки не цікавлять! Їй би тільки грати у комп’ютерні ігри та блукати інтернетом!». А що можуть придбати батьки хлоп’ятам для домашнього читання? Сучасна книжкова індустрія пропонує чимало дитячих книжок, цікавих і розвивальних, які рекомендовано для вивчення в дошкільному навчальному закладі або в початковій школі, добре ілюстрованих, доступних за ціною для пересічних батьків.Та ми хочемо привернути увагу фахівців – вихователів дошкільних навчальних закладів, шкільних бібліотекарів, учителів початкових класів, психологів, батьків дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, науковців, відповідальних осіб до проблеми неякісної друкованої продукції. Чи буде дитя любити читати книжки – залежить від мудрого керівництва цим процесом дорослими. Тому батьки й педагоги повинні бути обізнані з ознаками хорошої розвивальної і, навпаки, регресивної, небезпечної дитячої книжки.

«Антикнижка» – це видання, зміст, художнє й технічне оформлення якої програмує антигуманну поведінку дітей. Наприклад,«пропагують» алкоголь, описують убивства, містику та магію,не нехтують вульгаризмами та бруднослів’ям.

ПРИКЛАД 1: книжка «Дівчатка! Анкета-ворожка для Вас і Ваших друзів». У ній через систему репродуктивних та творчих завдань дитина поступово залучається до ворожіння.

Ось деякі поради з цього видання: «...У неділю, понеділок, у церковні свята краще не ворожити – не збудеться!», «Добре, якщо поряд буде кіт. Кажуть, вони допомагають тим,хто ворожить».

А ось деякі завдання з цього «навчального посібника з чорної магії»: «На кого тобі хотілося б поворожити? Що б ти хотів(ла) дізнатися про цю людину?», «Опиши своє улюблене ворожіння», «Поворожи мені у будь-який спосіб і запиши результат».

Ось деякі тлумачення ворожіння за квадратом кохання:«Намагається тебе забути, але не може. Нехай постраждає!», «Закохаєшся, коли постарієш», «Ти закохаєшся в розумного, але негарного», «Матимеш неприємності. Ахто їх не має?», «Насміхається з тебе. Найкращий вихід – посміятися з нього».

ПРИКЛАД 2: це збірка віршів знаного дитячого письменника (твори якого є одними з найулюбленіших у дітей!) для дошкільників. Про його поезію можна сказати, що вона високохудожня, весела, тепла. Але як сталося, що серед, мабуть, сотень хороших книжок з’явилася така, де зібрано вірші, не призначені для дітей дошкільного віку?

ПРИКЛАД 3: цю книжку подарували шестирічній дівчинці на день народження. Вона гортала сторінки, розглядала ілюстрації, поки... не зупинилася на малюнку, де зображено, як «...хлопчик вішає двох страшних дядьків»... Це – збірка чарівних народних та авторських казок для молодших школярів. Але всі твори містичної спрямованості: кожна наступна казка страшніша за попередню. І тому загальне враження від видання «дуже сумне». До того ж до всіх творів намальовано жахливі ілюстрації.

Недостатня увага батьків і педагогічної спільноти до змісту, художнього та технічного оформлення дитячої літератури призводить до того,що на полицях книжкових крамниць з’являються друковані видання сумнівної якості. Відсутність відповідної просвітницької роботи серед батьків сприяє тому, що дорослі, навіть прагнучи придбати гарну книжку, можуть зробити помилку в її виборі. Для того,щоб дитина стала справжньою людиною, необхідна консолідація вчителів, батьків, громади, бібліотекарів.

/Files/images/knigi/rzn/Рисунок.jpg

/Files/images/knigi/rzn/Рисунок (2).jpg

*** Друковані видання, в яких художник "домислює" зміст літературного твору.

*** Демонструють сцени вбивств та самогубств.

*** Не відповідають вікові дитини.

/Files/images/knigi/rzn/Рисунок (3).jpg

*** Пропагують уживання алкоголю.

*** Містять лайливу лексику, сленгові вирази.

*** Перекручують зміст літературного твору.

/Files/images/knigi/rzn/Рисунок (4) - копия.jpg

/Files/images/knigi/rzn/Рисунок (4).jpg

*** Оформлені потворними ілюстраціями: хворі, агресивні, злі персонажі.

*** Гальмують естетичний та мовленнєвий розвиток.

*** Перекручують сприйняття навколишнього світу.

.

.

На основі статті:

Маріанна КОЧЕНГІНА. Проблема «порожньої» книжки// Освіта України.- 2014. - No 46. - 8 грудня. - С. 13

При копіюванні цієї сторінки активне посилання на наш сайт обов’язкове.

Кiлькiсть переглядiв: 580

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.