І.П.Котляревський.
«Великий син великого народу».

Українська «Енеїда»: історія та джерела

Мета:

- поглибити знання учнів про життя і творчість письменника світового значення, зачинателя нової української літератури і ознайомити з історією написання та джерелами «Енеїди»;

- розвивати навички сприйняття інформації на слух, уміння виділяти головне, суттєве;

- виховувати повагу до «великого сина великого народу», інтерес до його творчості.

Методи і прийоми: робота в групах, рольова гра «Інтерв’ю з письменником», пазли, вправа «Мікрофон», тестування «Так чи ні», випереджальне завдання.

Міжпредметні зв’язки: історія, література.

Обладнання: портрет письменника, презентація до уроку, конверти із завданням для роботи в групах, конверти для гри »Пазли».

Очікувані результати:

після уроку учні повинні знати:

- життя і творчість І .П .Котляревського;

- історію та джерела написання «Енеїди», сюжет, композицію та жанр твору;

- поняття теорії літератури:бурлеск, травестія, алюзія;

повинні уміти:

- розповідати про історію написання «Енеїди»;

- називати джерела написання поеми;

- визначати особливості композиції твору;

- порівнювати «Енеїду» Вергілія та «Енеїду» І.П. Котляревського.

- давати сюжетну характеристику твору.

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчитель: Добрий день! Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вчитель: І.П.Котляревський – велике серце України, добрий і мудрий пророк. Йому суджено було з’явитися в історії української культури на зламі століть17-18, на зламі двох епох: історичної (рештки державності зруйновано, починається період кріпацької неволі) та літературної – його твори знаменували перехід до реалізму й народності. (Слайд 1)

- Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!-

так прорік Т.Г.Шевченко І.П.Котляревському.

І.П.Котляревський – гордість України. Без нього ми б не мали Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація. Пам’ятаймо про це. Біографія видатної людини – сама як захоплююча книга. Канцелярист, військовий командир, дипломат, літератор – поет і драматург, учитель, опікун благодійних закладів, - і все це гармонійно поєдналося в одній особі І.П. Котляревського.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

Діти записують число і тему в зошит.

Вчитель визначає завдання уроку. (Слайд 2)

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Вчитель: Олена Пчілка порівняла І. Котляревського з першою весняною квіткою, що «змарнілу землю звеселяє», з найпершою ластівкою, «що весну нам принесла», з першою зорею, яка «у добу безпросвітну» у небі стиха засіяла.(Слайд 1)

Ти, наче ясна зоряниця,
З’явився в наших небесах
І засвітив надію милу
В сумних опущенних очах.
Хвала ж тобі, хвала довічна,
Ти – України вірний син!
Хвала і слава невмируща
За той щасливий твій почин!

Вчитель: Котляревський не залишив якихось літературно-естетичних декларацій чи теоретичних трактатів, проте самі його художні твори свідчать, що письменник свідомо вийшов на творення української національної літератури. Він прагнув оновити українське письменство на передових естетичних засадах, піднести живе народне слово до того рівня, на якому воно перебувало в розвинених європейських країнах. Ці складні завдання він успішно виконав.

Вчитель: Діти, вам були роздані конверти з випереджальним завданням на сьогоднішній урок. То ж прошу, вам слово.

(Учні об’єдналися в 3 групи, і кожна отримала конверт з текстом та відповідне завдання.

І група – «Біографія». Складіть таблицю життєвого шляху І. Котляревського у хронологічній послідовності. Розкажіть про життєвий шлях І. Котляревського.(Слайд 3)

ІІ група – «Військовознавці». Випишіть тезами основні моменти в житті І.Котляревського під час 12-річного перебування на військовій службі. Підготуйте доповідь.

ІІІ група – «Дослідники». Проведіть дослідження «І. Котляревський як письменник, громадський діяч, людина». Підготуйте виступ. )

Виступи представників груп.

Вчитель: Справді слава Котляревського вийшла за межі рідної землі, його твори видавалися й передавалися сотні разів, перекладалися різними мовами. Прогресивні тенденції творчості першого класика української літератури були підхоплені і по-новаторському впроваджені його сучасниками і наступниками. Пам'ять про Котляревського збережена в Україні. (Слайд 4,5 )

Вчитель: Поема «Енеїда» І.П. Котляревського стала визначним етапом у розвитку української літератури. Джерела твору, історія написання, жанр твору – ось ті питання, які ми маємо дослідити сьогодні, щоб глибше зрозуміти, у чому ж новаторство І.Котляревського як письменника у цьому творі.(Слайд 6)

Ви тільки уявіть собі, до цього ніхто не писав твори «високого жанру» українською мовою. Як же виник задум у І.Котляревського створити «Енеїду» такою, якою вона дійшла до нас?Про це ми запитаємо в нього самого.

Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»

Питання: - Добрий день, шановний Іване Петровичу! Як же сталося так, що бойовий офіцер імперської армії, взірцевий службовець російської державної машини написав перший твір нової української літератури? Поему, що є протестом проти державного уряду?

Відповідь: - Добрий день! Ви знаєте, будь-яка нація успішно будує державу, якщо більшість її представників має високий рівень патріотизму. Над «Енеїдою» я працював близько 30 років, роблячи перерви. Спочатку вийшли друком перші три частини у 1798 році, четверта – через 11 років, а п’ята – через 13 років. Повністю твір було завершено в 1826 році, а видано в 1842 році, вже після моєї смерті.

Питання: - Іване Петровичу, скажіть, будь ласка, а хто такий Максим Пурпура, і чому Ви на нього розсердилися?

Відповідь: - Це конотопський поміщик, який тоді служив у Петербурзі. Він належав до гурту прихильників української мови та літератури. До його рук потрапив список перших трьох частин, і він за свої власні кошти надрукував «Енеїду». Він це зробив, навіть не порадившись зі мною. Хоча вже тепер я розумію, що завдяки його патріотичному вчинку, у культурному житті України відбулася епохальна подія. Це була перша друкована українська книга, написана живою народною мовою.

Вчитель: Дякую, Іване Петровичу. На сьогоднішній урок учениця мала випереджальне завдання опрацювати матеріал, знайти спільні й відмінні ознаки поеми «Енеїда» Вергілія та «Енеїда» Котляревського.

Учениця:

Спільне : за жанром обидва твори – поема; героями є боги, головний герой – Еней; назва поеми – «Енеїда».

Відмінне: Вергілій описує напівлегендарні події римської історії; зобразив богів, героїв у золоті; споживають лише амброзію (їжу богів) та нектар (питво богів); герої величні, мудрі, справедливі; має 12 частин.

Котляревський описує українську дійсність XVIII століття; зобразив героїв у національному одязі; полюбляють земні страви та напої виключно української кухні; герої показані гультяями, п’яницями, боягузами, хабарниками, розпусниками; має 6 частин.

Висновок: Отже, можна зробити висновок, що «Енеїда» І.П. Котляревського – це цілком самобутній, оригінальний твір, сповнений національного колориту, суто народного гумору, яким уже понад двісті років зачитується український читач.

Вчитель: За жанром українська «Енеїда» є героїчно-комічна, бурлескно-травестійна поема, бо створено різкий контраст між першоджерелом, міфологічною темою та прийомами їх розкриття.

Вчитель: Розгорніть підручник на ст. 148, випишіть визначення в зошити: бурлеск, травестія, алюзія. ( Слайд 7)

Самостійна робота учнів.

Вчитель: За цією поемою був створений мультфільм. Режисер В.Дахно «Енеїда» (1991 р). Зараз ми подивимось уривок з нього і виконаємо цікаве завдання. (Слайд 8)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

1. Гра «Пазли». Учні одержують ілюстрації до поеми «Енеїди», розрізані у вигляді пазлів .Зі зворотного боку розміщено уривок з поеми, який пояснює зображене. Завдання гравців – правильно і швидко скласти пазли та отримати ілюстрацію. Продекламувати уривок.

2. Тестові завдання. (Дати відповідь так/ні). (Слайд 9)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

Вправа «Мікрофон». Сказати одну фразу про І. Котляревського.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Повторити відомості про життєвий і творчий шлях І. Котляревського, вивчити літературознавчі терміни.

2. Опрацювати частини І-ІІІ «Енеїди»; дібрати цитати для характеристики образів поміщиків-кріпосників. (Слайд 10)

Кiлькiсть переглядiв: 2485

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.