ВІДКРИТИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Тема уроку:
ЗВЕРТАННЯ
МЕТА УРОКУ:
поглибити й систематизувати знання учнів про поширені й непоширені звертання;
вдосконалювати вміння знаходити звертання в тексті й використовувати їх у власному мовленні;
вчити правильно вживати розділові знаки в реченні зі звертанням ,знаходити й виправляти помилки в таких реченнях;
виробляти навики правильно використовувати поширені й непоширені звертання в усному та писемному мовленні, розвивати увагу, спостережливість, пам’ять і навички виразного читання;
виховувати інтерес до поетичної творчості Д. Білоуса, любов до рідного мови.
Обладнання:
портрет Д.Білоуса, виставка збірок Д.Білоуса, роздатковий матеріал.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Вчитель: Чи вміємо ми спілкуватись? Чи ставимо собі за мету досягти успіху у певній справі за допомогою доречно сказаного,вміло використаного ввічливого звертання? Ще видатний український філософ Г. Сковорода писав: "Легкий повітряний шум спричиняє випущене слово, воно або ранить,або викликає радість і збуджує душу".
Сьогодні ми будемо вчитися розуміти і відчувати, писати і виділяти звертання. А допоможуть нам в цьому вірші поета, перекладача, члена-кореспондента Академії наук України, лауреата Державної премії ім. Т.Г. Шевченка, премій ім. Лесі Українки та ім. М. Рильського Д. Г.Білоуса.
Епіграфом до нашого уроку є слова Д.Білоуса:
Скільки є в нас, любі друзі,
Для звертання ніжних слів...
Запишіть число та тему уроку
ІІІ. Усвідомлення знань учнями.
1. Картка №1.
Переписати уривок з поезії Д.Білоуса. Знайти звертання, усно охарактеризувати їх, пояснити розділові знаки.
Барвінку, зимолюбку,з-під снігу соки п’єш земні жадливо.
2. «Мозковий штурм».
1) Що таке звертання?
(Звертання – це слово або група слів, що називають особу, а іноді неживий предмет, до якого звертається мовець. Наприклад:)
2) Які звертання називаються непоширеними?
(Звертання, виражені одним словом. Наприклад:)
3) Які звертання називаються поширеними?
(Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними. Наприклад:)
4) Якими частинами мови виражаються звертання?
(Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи в ролі звертання виступають слова інших частин мови вжиті в значенні іменника. Наприклад:
5) У якому відмінку найчастіше ставляться іменники, котрими виражені звертання?
(У кличному відмінку. Наприклад:)
6) Які розділові знаки ставляться при звертанні?
(На письмі звертання виділяється комами. Коли вони стоять на початку речення і вимовляються окличною інтонацією, після звертання ставиться знак оклику, а наступне слово пишеться з великої літери. Наприклад:
7) Чи є звертання членом речення?
(Звертання членом речення не виступає і не утворює з іншими членами речення словосполучень).
3. Робота з підручником.
Вчитель: Розгорніть підручник української мови на ст.209 прочитайте теоретичний матеріал. Зверніть увагу займенники ти, ви звертаннями є лише тоді, коли виражають відтінок грубості, різкості.
4. Завдання за варіантами.
Вчитель: Діти, перед нами портрет Д. Білоуса. Подумайте і скажіть, як могли звертатись до письменника в дитинстві мама, друзі (1 варіант)?
(Дмитрусю,Дмитруню,Дмитричку,Дмитрульку,Митюню,Дмитрику,Митю,Митьку,Діма (рос.варіант)
Вчитель: Ось Дмитрик Білоус виріс, став відомим поетом . Як на вашу думку,звертались до нього шанувальники, колеги (2 варіант)?
(Дмитре Григоровичу, колего Дмитре, пане докторе, поете Білоус)
Вчитель: В кожного з вас на парті є картка-пам’ятка №2. Опрацюйте її.
(Якщо звертання складається з імені й по батькові.то обидва слова пишуться в Кл.в..Якщо в звертанні перше слово загальна назва. а друга власна, то вони також стоять в кличному відмінку. Якщо два слова є загальною назвою,то вони стоять в Кл.в.. Якщо перше слово вказує на ранг чи посаду, а другим є прізвище, то перше слово стоїть у Кл.в, а друге (прізвище) у Н.в.)
Вчитель:.Діти, скільки мов ви вивчаєте в школі? Зверніться до вчителя англ., нім., рос.мовою?
Отже,бачимо,що лише українська мова має прекрасну форму звертання-кличний відмінок.
Вчитель (читає уривок з поезії Д.Білоуса "Слова покличні--прості й величні")
5. Групова робота. Завдання "Знайди помилку". Картка №3
Вчитель: Діти, невміла друкарка в поезії "Звертання" Д.Білоуса допустила помилки. Ваше завдання –виправити їх.
Вчитель: Звіримо з оригіналом. Діти, зверніть увагу на таке: якщо звертання вжито в множині, то Кл.в. збігається з Н.в.
6.Завдання-конструювання на картці №4.
Вчитель: Вам потрібно "одягнути" звертання в епітети. Пригадайте. що називається епітетом? (Художнє означення)
(С.20 "Диво калинове")
Вчитель: Звіримо з мовою оригіналу (читає) .
Запамятайте, якщо прикметник чи займенник входить до складу звертання, то він стоїть у Н.в.
7.Творчий диктант-вікторина.
Вчитель: Продовжіть речення. визначте, з якого вони твору, правильно розставте розділові знаки: "І чудово Зухра заспівала, заворожена зала була: "Ріднна мати моя…."
(ти ночей недоспала і водила мене у поля край села)
(«Пісня про рушник» А.Малишка, яку П.Майборода поклав на музику)
8.Синонімічна хвилинка.
Підберіть синоніми-звертання до слова "мама".
(Сива ластівко,сиве сонечко (Б.Олійник);
серце моє і любов, і слова (Г.Кривда);
земна діво (В.Біляєва);
різьбярко сердець,сива голубко,красива молодичко («Маруся ЧураЙ» Ліна Костенко);
невсипуща трудівнице, найдорожча людино, сильна жінко (Г.Гордасевич),
берегине роду,святая святих).
9. Колективна робота.
Вчитель: Діти, визначте, в яких стилях вживаються звертання?
(В розмовному,художньому, публіцистичному)
Одним із видів розмовноо стилю є діалог. Пригадайте, як пишеться діалог?.(кожна репліка з великої букви і нового рядка. Перед кожною реплікою ставимо тире)
Запишемо діалог (ст. 103 "Чари барвінкові")
- Іване,кажуть,родичі ми з вами?
Чи так? Скажіть,будь ласка?
- Аякже, Петре! Ваша мама нашій мамі
Двоюрідна Параска.
Вчитель: Про що свідчить ця смішинка?
(Проте,що український народ дотепний і володіє тонким почуттям гумору)
Вчитель: Ми сьогодні не сказали, де по відношенню до змісту речення може стояти звертання.
Піти до дошки й ускладнити речення звертанням.
Ти густо полином віків пропах (краю милий).
IV. Підсумок уроку.
1.Підтвердьте або спростуйте тези з теми «звертання»:
1) звертаннями можуть бути слова і словосполучення;
2) звертання стоять у Р.в.;
3) звертання завжди стоять на початку речення;
4) займенники ти ви завжди є звертаннями;
5) поете Білоусе –це правильне звертання;
6) прикметники чи займенники, що входять доскладу звертань завжди стоять у Н.в;
7) звертатись можна до людей,предметів,сил природи,абстрактних понять.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Вчитель: Чим корисний був для вас цей урок?
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання на вибір учнів.
1. Повторити теоретичний матеріал.
2. Складіть твір-мініатюру, використовуючи поширені і непоширені звертання на тему : "Що для мене українська мова?"
3. Складіть кросворд на тему : «Звертання».
4. Випишіть із поезій Д.Білоуса 5 речень зі звертаннями.
Коментарi